چطور یک صفحه را از نتایج گوگل حذف کنیم

چطور یک صفحه را از نتایج گوگل حذف کنیم

شما می‌توانید صفحات را به چندین روش مختلف حذف کنید. در اینجا به طور خلاصه به توضیح پنج روش مختلف برای حذف صفحه از نتایج گوگل می‌پردازم:
  1. متاتگ noindex: استفاده از متاتگ noindex در صفحه مورد نظر یکی از روش‌های مطمئن برای جلوگیری از نمایش صفحه در نتایج جستجو است.
  2. خطای 410 و خطای 404: اگر می‌خواهید محتوا و صفحه را کاملاً حذف کنید و دیگر ارزشی برای شما ندارد، می‌توانید از خطای 410 استفاده کنید که سریع‌تر صفحه را از نتایج حذف می‌کند. خطای 404 نیز می‌تواند استفاده شود، اما خطای 410 برای این منظور توصیه می‌شود.
  3. حذف صفحه از نتایج گوگل موقتا: در سرچ کنسول، بخش Temporary Removals به شما امکان می‌دهد که آدرس‌هایی را که می‌خواهید به صورت موقت از نتایج جستجو حذف کنید، ثبت کنید.
  4. Outdated Content: این گزینه به شما اجازه می‌دهد که محتوای قدیمی و منسوخ شده را از نتایج جستجو محو کنید.
  5. Safesearch Filtering: اگر محتوایی در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود که نباید نمایش داده شود، می‌توانید از این گزینه برای فیلتر کردن آن استفاده کنید.
این روش‌ها به شما امکان می‌دهند که بر اساس نیاز خود، صفحات را به صورت موقت یا دائمی از نتایج جستجو محو کنید. اگر نیاز به راهنمایی بیشتری دارید یا سوالات دیگری در این زمینه دارید، خوشحال می‌شوم که کمک کنم. farhad.3.rohani@gmail.com😊

استفاده از گوگل سرچ کنسولGoogle Search Console(توسط مدیر سایت)

حذف صفحات از نتایج گوگل با استفاده از Google Search Console می‌تواند برای مدیران وب‌سایت‌ها مفید باشد.من بجای شما باشم این قسمت را یاد داشت میکنم تا در آموزش سرچ کنسول دوباره روی یادگیری اون وقت نزارم. در ادامه، به شما نشان می‌دهم چگونه از این ابزار استفاده کنید:
  • ابتدا به صفحه‌ی Google Search Console مراجعه کنید.
  • در منوی سمت چپ، به بخش Index بروید.پنل سرچ کنسول پنل سرچ کنسول
  • در بخش Removals، روی منوی Temporary Removals کلیک کنید.
  • سپس روی دکمه NEW REQUEST کلیک کنید تا یک درخواست جدید ایجاد کنید.removals in search console
  • در اینجا، می‌توانید آدرس صفحه‌ای که می‌خواهید از نتایج جستجو حذف شود را ثبت کنید.
در گوگل سرچ کنسول، دو گزینه‌ای که نام بردید، کاربردهای متفاوتی دارند:

Temporarily remove URL:

حذف آدرس ایندکس شده از گوگل این گزینه برای از بین بردن آدرس یک صفحه از نتایج جستجوی گوگل استفاده می‌شود ولی باید دقت کرد ربات گوگل میخزد بعد از ۶ ماه اگر آدرس سایت را در صورت پیدا کند در نتایج نمایش میدهد . وقتی از این گزینه استفاده می‌کنید، صفحه به مدت حداکثر 6 ماه از نتایج جستجوی گوگل حذف می‌شود. این گزینه برای مواقعی مناسب است که می‌خواهید صفحه‌ای را به طور موقت از دید کاربران پنهان کنید، مثلاً اگر اطلاعات حساسی به اشتباه منتشر شده باشد یا برای جلوگیری از نمایش محتوایی که دیگر مرتبط نیست.

Clear cached URL:

حذف اطلاعات آدرس ایندکس شده از گوگل این گزینه برای پاک کردن نسخه کش شده‌ی یک صفحه در گوگل استفاده می‌شود ولی آدرس را درنتایج گوگل می آورد . این کار باعث می‌شود که اسنیپت (توضیحات کوتاه) و نسخه کش شده‌ی صفحه در نتایج جستجو به‌روزرسانی شود. این گزینه زمانی مفید است که محتوای صفحه‌ای را به‌روزرسانی کرده‌اید و می‌خواهید تغییرات جدید به سرعت در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شود. بنابراین، اگر هدف شما حذف موقت صفحه از نتایج جستجو است، باید از گزینه Temporarily remove URL استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید نسخه کش شده‌ی صفحه را پاک کنید تا تغییرات جدیدتان به سرعت نمایش داده شود، باید از گزینه Clear cached URL استفاده کنید. اگر سوالات بیشتری دارید یا به کمک نیاز دارید، خوشحال می‌شوم که راهنمایی‌تان کنم. farhad.3.rohani@gmail.com😊 با این کار، گوگل درخواست شما را برای حذف صفحات از نتایج بررسی می‌کند و در زمان کوتاهی می‌بینید که صفحات از نتایج محو شده‌اند. این روش می‌تواند برای حذف موقت یا دائمی صفحات از نتایج گوگل مفید باشد. اگر سایر سوالاتی دارید یا نیاز به راهنمایی بیشتر دارید، خوشحال می‌شوم که کمک کنم! farhad.3.rohani@gmail.com😊

استفاده از متاتگ با کد نویسی در قالب html (توسط مدیر سایت)

البته، متاتگ noindex یک دستورالعمل برای موتورهای جستجو است که به آن‌ها می‌گوید صفحه‌ای را در نتایج جستجو نشان ندهند. این متاتگ به خزنده‌های موتور جستجو می‌گوید که صفحه را ایندکس نکنند، به این معنی که صفحه در نتایج جستجوی گوگل یا سایر موتورهای جستجو ظاهر نخواهد شد. استفاده از این متاتگ برای صفحاتی که نمی‌خواهید کاربران از طریق جستجو پیدا کنند، مانند صفحات حساب کاربری یا صفحات لاگین، مناسب است. همچنین، ممکن است برای جلوگیری از محتوای تکراری در نتایج جستجو، برای صفحاتی که فقط شامل لیستی از لینک‌ها هستند (مانند صفحات دسته‌بندی برای تگ‌ها) استفاده شود.

ساختار کد نویسی متاتگ noindex به صورت زیر است:

<meta name="ROBOTS" content="NOINDEX">

نکات مهم برای استفاده از این متاتگ"ROBOTS" :

مقدار Name باید همیشه برابر robots باشد. این به موتورهای جستجو می‌گوید که دستورالعمل‌های موجود در متاتگ برای ربات‌های جستجو است. مقدار Content می‌تواند شامل یکی یا دوتا از موارد زیر باشد: INDEX, NOINDEX, FOLLOW, NOFOLLOW.
  1. INDEX: به موتور جستجو اجازه می‌دهد صفحه را ایندکس کند.
  2. NOINDEX: به موتور جستجو می‌گوید صفحه را ایندکس نکند.
  3. FOLLOW: به موتور جستجو اجازه می‌دهد لینک‌های موجود در صفحه را دنبال کند.
  4. NOFOLLOW: به موتور جستجو می‌گوید لینک‌های موجود در صفحه را دنبال نکند.
به عنوان مثال، اگر می‌خواهید یک صفحه را از ایندکس جستجو پاک کنید ولی می‌خواهید لینک‌های آن صفحه دنبال شوند، می‌توانید از ترکیب NOINDEX, FOLLOW استفاده کنید. در این حالت، موتور جستجو صفحه را ایندکس نمی‌کند اما لینک‌های موجود در آن را دنبال می‌کند. کد مربوط به این متاتگ به این شکل است:
<meta name="ROBOTS" content="NOINDEX, FOLLOW">
اگر می‌خواهید از این متاتگ استفاده نکنید، کافی است کد فوق را از بخش صفحه HTML خود بیابید و حذف کنید.

استفاده از خطای 410 و 404 (توسط مدیر سایت)

خطای 410 (Gone):

این خطا به موتورهای جستجو می‌گوید که صفحه دیگر وجود ندارد و حذف صفحه از نتایج گوگل به دائم است. از این خطا برای از بین بردن سریع‌تر صفحه از نتایج جستجو استفاده می‌شود. برای اعمال این خطا، باید در فایل .htaccess یا تنظیمات سرور، کد زیر را اضافه کنید: Redirect 410 /path/to/your-page با اعمال این خطا، موتورهای جستجو صفحه را از نتایج محو می‌کنند و دیگر به آن دسترسی ندارند.

چند علت برای ایجاد خطای 410 Gone را می‌توانید ببینید:

  • صفحات یا منابعی که به صورت عمد محو شده‌اند:خطای 410 Gone معمولاً زمانی ارسال می‌شود که یک صفحه یا منبع به صورت عمد از سرور محو شده و دیگر در آینده در دسترس نخواهد بود. این می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد، مانند قدیمی شدن صفحه یا عدم مرتبطی آن، تغییرات اساسی در وب‌سایت یا از بین رفتن صفحه به دلایل قانونی.
  • صفحات یا منابعی که منتقل یا تغییر نام داده‌اند:گاهی وب‌سایت‌ها ساختار URL صفحات یا منابع خود را تغییر می‌دهند. اگر URL قدیمی دیگر معتبر نباشد و سرور به URL جدید منتقل نشود، کاربر یک خطای 410 Gone دریافت می‌کند.
  • صفحات یا منابعی که به اشتباه حذف شده‌اند:ممکن است مدیر وب‌سایت به طور تصادفی یک صفحه یا منبع را که هنوز در حال استفاده است، از بین برده باشد. این می‌تواند منجر به خطای 410 Gone شود اگر سرور به صفحه یا منبع دیگری منتقل نشود.
  • مشکلات سرور یا میزبانی:در برخی موارد، خطای 410 Gone ممکن است به دلیل مشکلات سرور یا میزبانی ایجاد شود. این ممکن است به دلیل عوامل مختلفی باشد، مانند اشتباه در تنظیمات سرور، بار زیاد بر روی سرور یا مشکلات ارائه‌دهنده میزبانی.

خطای 404 (Not Found):

این خطا نشان می‌دهد که صفحه مورد نظر یافت نشده است. از این خطا برای زدودن صفحه از نتایج جستجو استفاده می‌شود، اما به طور موقت‌تر. با اعمال این خطا، نیازی به تغییر در فایل .htaccess یا تنظیمات سرور نیست. با اعمال این خطا، موتورهای جستجو صفحه را از نتایج محو می‌کنند، اما ممکن است خزنده گوگل در آینده دوباره وجود داشتن آن را چک کند و اگر وجود داشت آن را ایندکس کنند. به عنوان مثال، اگر صفحه‌ای دیگر وجود ندارد و می‌خواهید آن را به طور دائمی از بین ببرید، از خطای 410 استفاده کنید. اگر می‌خواهید صفحه را موقتاً حذف کنید، از خطای 404 استفاده کنید. خطای 410 Gone به معنی این است که منبع مورد نظر دیگر در سرور در دسترس نیست و به طور دائمی حذف شده است. این خطا اتفاق می‌افتد وقتی کاربر تلاش می‌کند به یک منبع دسترسی پیدا کند که دیگر در سرور وجود ندارد. برای این خطا، منبع باید همچنین هیچ آدرس انتقالی نداشته باشد و به طور دائمی حذف شده باشد. این تفاوت کلیدی با خطای 404 Not Found است، زیرا در خطای 404، سرور نمی‌داند آیا منبع در آینده ممکن است مجدداً در دسترس باشد یا خیر.

درخواست به گوگل برای حذف محتوا قدیمی یا غیر اخلاقی(توسط هرکسی)

Outdated Content (محتوای قدیمی):

این ابزار به شما امکان می‌دهد تا درخواست به‌روزرسانی نتایج جستجوی Google برای صفحات یا تصاویری که دیگر وجود ندارند یا صفحاتی که محتوای مهم (حساس یا بحرانی) را حذف کرده‌اند، ارسال کنید. این ابزار برای مواقعی استفاده می‌شود که شما صاحب وب‌سایت نیستید و نمی‌توانید از Google بخواهید که صفحه را دوباره خزش کند یا آن را مخفی کند. اگر صفحه یا تصویر هنوز وجود دارد اما به‌طور قابل‌توجهی متفاوت از نسخه فعلی است، می‌توانید از این ابزار استفاده کنید. درخواست به گوگل برای حذف محتوا قدیمی

Safesearch Filtering (فیلترینگ Safesearch):

تنظیمات Safesearch به شما کمک می‌کند تا محتوای صریح، مانند محتوای بزرگسالان یا خشونت گرافیکی، را از نتایج جستجوی خود فیلتر کنید2. این ویژگی به‌ویژه برای کنترل و نظارت والدین بر دسترسی نوجوانان و کودکان به محتواهای غیراخلاقی طراحی شده است3. با فعال‌سازی این تنظیمات، می‌توانید از ظاهر شدن محتوای نامناسب در نتایج جستجوی خود جلوگیری کنید. درخواست به گوگل برای حذف محتوا غیر اخلاقی